Hva' nu hvis?
Materialer
| Aktiviteter |
Udpluk af temadokumentaren (samlet længde 150 min): Bomben i turbanen, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030609302000 Ca. 35 minutter fra (17.30 – 51.00) Brug Uni login Tema fra KD om muhammedkrisen. Mange forskellige former for artikler er samlet som et temanr: se https://www.kristeligt-dagblad.dk/laeren-af-muhammed-krisen
| Efter besøg Gruppearbejde Hvad nu hvis…? Kontrafaktisk historiefortælling - se eller gense den del af udsendelsen ’Bomben i turbanen’, der handler om krisens forløb. Klassen deles i grupper på 2-3 elever, og hver gruppe skriver mellem ½ og 1 side om, hvad de tror, der var sket, hvis...(hver elevgruppe får hver sin synsvinkel). Hvis eleverne har svært ved at komme i gang med at skrive deres fortælling, kan de gå tilbage til deres egen tidslinje eller tidslinjen i KD og give et bud på, hvordan de enkelte nedslag på tidslinjen havde ændret sig hvis…….
|
Gruppearbejde: Gruppe 1: Anders Fogh havde mødt ambassadørerne efter deres henvendelse den 31/10 2005? Gruppe 2: Delegationen af imamer ikke var rejst til den arabiske verden og fortalt om muhammedtegningerne? Gruppe 3: Anders Fogh i tv-udsendelsen i de arabiske lande havde taget afstand fra tegningerne, men understreget avisens ret til at bringe dem? Gruppe 4: De arabiske lande ikke havde boykottet danske varer specielt Arla produkter? Gruppe 5: Delegationen af imamer ikke havde taget ’grisebilledet’ med til deres møde med repræsentanter fra den arabiske verden? Gruppe 6: Jyllandsposten havde valgt at bringe satiretegninger af både Jesus, Moses og Muhammed? | |
Klassediskussion Grupperne læser deres fortælling op for klassen, og der snakkes om, hvor troværdig fortællingen er. |
Opgaver
Hvad nu hvis…?
Se eller gense den del af udsendelsen ’Bomben i turbanen’, der handler om krisens forløb ( http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030609302000 ca. 35 min fra 17.30 – 51.00). (Brug uni login)
Klassen deles i grupper på 2-3 elever, og hver gruppe skriver mellem ½ og 1 side om, hvad de tror, der var sket, hvis... :
Gruppe 1: Anders Fogh havde mødt ambassadørerne efter deres henvendelse den 31/10 2005?
Gruppe 2: Delegationen af imamer ikke var rejst til den arabiske verden i december og fortalt om muhammedtegningerne?
Gruppe 3: Anders Fogh i tv-udsendelsen i de arabiske lande havde taget afstand fra tegningerne, men understreget avisens ret til at bringe dem?
Gruppe 4: De arabiske lande ikke havde boykottet danske varer specielt Arla produkter?
Gruppe 5: Delegationen af imamer ikke havde taget ’grisebilledet’ med til deres møde med repræsentanter fra den arabiske verden?
Gruppe 6: Jyllandsposten havde valgt at bringe satiretegninger af både Jesus, Moses og Muhammed?
-
Kompetencområde
Historiebrug
-
Kompetencemål
Efter 6. klasse:
Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.
Efter 9. klasse:
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid. -
Færdigheds-og vidensmål
Efter 6. klasse:
Eleven kan konstruere historiske fortællinger.
Eleven har viden om struktur i historiske fortællinger.
Efter 9. klasse:
Eleven kan analysere konstruktion og brug af historiske fortællinger med samtids- og fremtidsrettet sigte.
Eleven har viden om historiske fortællingers brug i et samtids- og fremtidsrettet perspektiv.