Hva' nu hvis?

Materialer

 

Aktiviteter

Udpluk af temadokumentaren (samlet længde 150 min): Bomben i turbanen, http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030609302000

Ca. 35 minutter fra (17.30 – 51.00)

Brug Uni login

Tema fra KD om muhammedkrisen. Mange forskellige former for artikler er samlet som et temanr: se https://www.kristeligt-dagblad.dk/laeren-af-muhammed-krisen

 

Efter besøg

Gruppearbejde Hvad nu hvis…?

Kontrafaktisk historiefortælling - se eller gense den del af udsendelsen ’Bomben i turbanen’, der handler om krisens forløb.

Klassen deles i grupper på 2-3 elever, og hver gruppe skriver mellem ½ og 1 side om, hvad de tror, der var sket, hvis...(hver elevgruppe får hver sin synsvinkel).

Hvis eleverne har svært ved at komme i gang med at skrive deres fortælling, kan de gå tilbage til deres egen tidslinje eller tidslinjen i KD og give et bud på, hvordan de enkelte nedslag på tidslinjen havde ændret sig hvis…….

 

Gruppearbejde:

Gruppe 1: Anders Fogh havde mødt ambassadørerne efter deres henvendelse den 31/10 2005?

Gruppe 2: Delegationen af imamer ikke var rejst til den arabiske verden og fortalt om muhammedtegningerne?

Gruppe 3: Anders Fogh i tv-udsendelsen i de arabiske lande havde taget afstand fra tegningerne, men understreget avisens ret til at bringe dem?

Gruppe 4: De arabiske lande ikke havde boykottet danske varer specielt Arla produkter?

Gruppe 5: Delegationen af imamer ikke havde taget ’grisebilledet’ med til deres møde med repræsentanter fra den arabiske verden?

Gruppe 6: Jyllandsposten havde valgt at bringe satiretegninger af både Jesus, Moses og Muhammed?

Klassediskussion

Grupperne læser deres fortælling op for klassen, og der snakkes om, hvor troværdig fortællingen er.

Opgaver

Hvad nu hvis…?

Se eller gense den del af udsendelsen ’Bomben i turbanen’, der handler om krisens forløb ( http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030609302000 ca. 35 min fra 17.30 – 51.00). (Brug uni login)

Klassen deles i grupper på 2-3 elever, og hver gruppe skriver mellem ½ og 1 side om, hvad de tror, der var sket, hvis... :

Gruppe 1: Anders Fogh havde mødt ambassadørerne efter deres henvendelse den 31/10 2005?

Gruppe 2: Delegationen af imamer ikke var rejst til den arabiske verden i december og fortalt om muhammedtegningerne?

Gruppe 3: Anders Fogh i tv-udsendelsen i de arabiske lande havde taget afstand fra tegningerne, men understreget avisens ret til at bringe dem?

Gruppe 4: De arabiske lande ikke havde boykottet danske varer specielt Arla produkter?

Gruppe 5: Delegationen af imamer ikke havde taget ’grisebilledet’ med til deres møde med repræsentanter fra den arabiske verden?

Gruppe 6: Jyllandsposten havde valgt at bringe satiretegninger af både Jesus, Moses og Muhammed?

 

 

  • Kompetencområde

    Historiebrug

  • Kompetencemål

    Efter 6. klasse:
    Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.
    Efter 9. klasse:
    Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.

  • Færdigheds-og vidensmål

    Efter 6. klasse:
    Eleven kan konstruere historiske fortællinger.
    Eleven har viden om struktur i historiske fortællinger.
    Efter 9. klasse:
    Eleven kan analysere konstruktion og brug af historiske fortællinger med samtids- og fremtidsrettet sigte.
    Eleven har viden om historiske fortællingers brug i et samtids- og fremtidsrettet perspektiv.