De tre største religioner: Jødedom, Islam og Kristendom
| |
| |
Materialer | Aktiviteter
|
Gennemgang af de tre største religioner: https://www.religion.dk/undervisning
| Før besøg Formuler tre nøgleord for hver af religionerne: kristendom. Islam og jødedom Hvor er de meget forskellige og hvilke ligheder er der? Hvad vidste du godt – hvad er helt nyt. Er der noget du lagde særligt mærke til om de tre religioner? |
Se slideshow under teksten. (billederne findes også på den henviste hjemmeside) | Kig godt på de tre billeder Giv en kort beskrivelse – hvor, hvad, hvordan, Hvordan fremstilles de tre religionerne? |
|
|
Hvad er religion? Ti historiske personer udtaler sig om religion https://www.religion.dk/hvad-er-religion/2014-08-26/kort-og-godt-ti-bud-på-hvad-religion-er
| Hvad siger de? Hvor er de forskellige? Find deres påstande og argumenter? Uden at være enig - hvem står stærkest? Hvem overbeviser?
|
”Oversigt over religiøse symboler” Religion.dk https://www.religion.dk/viden/oversigt-over-religi%C3%B8se-symboler ”Oversigt over kristne symboler” Religion.dk https://www.religion.dk/viden/oversigt-over-kristne-symboler | l Læs teksterne om religiøse og kristne symboler Vælg tre symboler du synes er flotte, sjove, anderledes, smukke, særlige…… og forstå dem og beskriv dem – udseende og betydning. Fremstil symbolerne til en udsmykning på væggen, ophæng i loftet, personlige smykker, dekoration på tøj, lysestager, skåle, borddækning…………………………Brug ostevoks, ståltråd, ler, papirklip, genbrug, maling… Planlæg en tur i kirken og på kirkegården og find de kristne symboler i kirken og på kirkegården - de findes overalt – se godt efter. Kontakt gerne den lokale præst for en aftale. Spil: dialogspil fra grundvigskforum – kan købes her: http://www.grundtvig.dk/ - vælg selv temaerne. Eleverne fotograferer hjemme eller i området symboler (billeder, smykker, bøger, hatte, pynt, plakater…).Eleverne laver en kort introduktion til deres billeder – udvælger evt. tre – og holder oplæg med billeder for klassen. |
Symboler
Et symbol kan tjene tre formål:
1. At udtrykke noget, der kun kan forstås af indviede.
2. At fremstille noget, som ikke helt kan udtrykkes direkte.
3. At udsige noget mere, end en bogstavelig fremstilling er i stand til