De tre største religioner: Jødedom, Islam og Kristendom

 

 

Materialer

Aktiviteter

 

Gennemgang af de tre største religioner: https://www.religion.dk/undervisning

 

Før besøg

Formuler tre nøgleord for hver af religionerne

Hvor er de meget forskellige og hvilke ligheder er der?

Hvad vidste du godt – hvad er helt nyt.

Er der noget du lagde særligt mærke til om de tre religioner?

Se slideshow under teksten.

(billederne findes også på den henviste hjemmeside)

Kig godt på de tre billeder

Giv en kort beskrivelse – hvor, hvad, hvordan,

Hvordan fremstilles de tre religionerne?

 

 

Hvad er religion?

Ti historiske personer udtaler sig om religion

https://www.religion.dk/hvad-er-religion/2014-08-26/kort-og-godt-ti-bud-på-hvad-religion-er

 

Hvad siger de?

Hvor er de forskellige?

Find deres påstande og argumenter?

Uden at være enig - hvem står stærkest? Hvem overbeviser?

 

”Oversigt over religiøse symboler” Religion.dk

https://www.religion.dk/viden/oversigt-over-religi%C3%B8se-symboler

”Oversigt over kristne symboler” Religion.dk

https://www.religion.dk/viden/oversigt-over-kristne-symboler

l Læs teksterne om religiøse og kristne symboler

Vælg tre symboler du synes er flotte, sjove, anderledes, smukke, særlige…… og forstå dem og beskriv dem – udseende og betydning.

Fremstil symbolerne til en udsmykning på væggen, ophæng i loftet, personlige smykker, dekoration på tøj, lysestager, skåle, borddækning…………………………Brug ostevoks, ståltråd, ler, papirklip, genbrug, maling…

Planlæg en tur i kirken og på kirkegården og find de kristne symboler i kirken og på kirkegården - de findes overalt – se godt efter.

Kontakt gerne den lokale præst for en aftale.

Spil: dialogspil fra grundvigskforum – kan købes her: http://www.grundtvig.dk/ - vælg selv temaerne.

Eleverne fotograferer hjemme eller i området symboler (billeder, smykker, bøger, hatte, pynt, plakater…).Eleverne laver en kort introduktion til deres billeder – udvælger evt. tre – og holder oplæg med billeder for klassen.

Symboler

Et symbol kan tjene tre formål:

1. At udtrykke noget, der kun kan forstås af indviede.

2. At fremstille noget, som ikke helt kan udtrykkes direkte.

3. At udsige noget mere, end en bogstavelig fremstilling er i stand til