Materialer

 

Aktiviteter

 

 

https://www.religion.dk/religioes-beklaedning

 

https://www.kristeligt-dagblad.dk/billedserier/2014-08-20/10-slags-religi%C3%B8s-hovedbekl%C3%A6dning

 

 https://www.kristendom.dk/guide-til-folkekirken/kl%C3%A6der-skaber-pr%C3%A6ster/

 

 

https://www.kristeligt-dagblad.dk/overblik-her-er-alt-du-skal-vide-om-burkaforbuddet-der-traeder-i-kraft-i-dag

 

Efter besøg

Undersøg religion og påklædning - beskriv religion og påklædning - hvad er typisk for de forskellige religioner?

Giv eksempler fra de forskellige religioner

Præsterne i Danmark er ikke kun i sort - find eksempler på forskellig beklædning og giv eksempler. 

Hvad bestyder farverne?

                                                       

Gør rede for burkaforbuddet - find argumenter for og imod - hvad mener du? Kan du finde en anden løsning?

http://www.fundamentalism.dk/quotesearch/

Tjek fundamentalismecitaterne om påklædning

BILLEDSERIE: Kan du kende forskel på muslimske slør?https://www.kristeligt-dagblad.dk/billedserier/2014-08-20/10-slags-religi%C3%B8s-hovedbekl%C3%A6dning

 

Spørgsmål om religiøs påklædning:

https://www.religion.dk/religioes-beklaedning

 

Nihab, slør, chador,niqab, burka - hvad ved du?

Fortæl om de forskellige tildækninger - hvorfor, hvad og hvem?

 

Hvorfor har religionerne forskellige udtryk ang. påklædning?

Hvad er de religiøse forklaringer?

Kan du finde sammenhænge mellem geografi, samfundsudvikling og klima  - og  religiøs påklædning?

Anskaf et utal af hovedbeklædninger – bowler, tørklæder, kasketter, vinterhuer, kalotter, sixpence, stråhatte, diademer………….prøv dem, kig på hinanden, tag billeder – hvad giver det af tanker – beskriv personen med hovedbeklædningen (job, alder, karaktertræk, bolig, interessser, uddannelse……)

Vælg 4-5 hovedbeklædninger – lav en karakter/figur ud fra en hovedbeklædning (alder, køn, status, job/uddannelse, bolig, etnicitet, familiebaggrund m.m.

Skab en ramme/scene, det kan foregå:

I bussen, i familien, i skolegården, til et forældremøde eller i Fakta – find gerne selv andre scenarier.

Og lav flere mindre rollespil.

 

”Skoleelever diskuterer religiøs påklædning”

Se nedenstående videoer: produceret af  ”Fælles fremtid”

Videoer: http://faellesfremtid.com/video/

”Dukketesten”

Viser at brune børn hellere vil lege med hvide dukker……..

Et socialt eksperiment: ”A Class Divided”

Hvordan stereotyper nemt kan udvikle sig til fordomme og diskrimination

”Teenagepige mellem 2 kulturer – begrænsninger”:

Mellem 2 kulturer – Khadijes og Mounas egen vej

"Mellem 2 kulturer – forældrenes krav, far             og datter"

"Unge teenagepiger kan have svært ved at håndtere identitet, adfærd, regler m.m."

”I Danmark er jeg født”

Ung mand med marokkansk baggrund – født og opvokset i Danmark

Siden giver redskaber til at starte en fremadrettet dialog om fremtidsdrømme, og hvad det vil sige at leve mange kulturer sammen side om side.

Siderne giver også idéer til at tale om svære – og nogle gange tabubelagte – emner som fx identitet, fordomme, diskrimination, kærlighed, kønsroller og religion.

Videoerne understøttes af debatspørgsmål efter hver video