Materialer |
Aktiviteter
|
Artikler til inspiration: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/jens-galschioets-lyse-og-moerke-ord https://www.folkeskolen.dk/556932/abrahams-boern- Hjemmesiden tilknyttet skulpturen http://fundamentalism.dk/ |
|
Huskeseddel fra CFU med en samling TV-udsendelser, der kan inddrages i arbejdet med Abrahams bør: Quizlet: https://quizlet.com/_3e129j Brug fx gruppeudgaven (live), som fordre samarbejde og snak om svarene. |
|
Se udsendelsen: Abrahams Børn Dem og Os – Fundamentalisme https://www.youtube.com/watch?v=FIDHCQl-_IY
|
Noter undervejs: Hvordan Galschiøt mener religioner påvirker samfundet i det 21. århundrede Hvordan religioner får større og større betydning i de demokratiske samfund Giver det mening i en dansk kontekst? Hvordan Galschiøt mener nationalismen i det 21- århundrede spiller ind på splittelsen mellem “dem og os”. Efter eleverne har set udsendelsen kan eleverne samle deres besvarelser på en digital opslagstavle (fx padlet.com) eller lav en stor analog oversigt med gule sedler i klasselokalet. Find argumenter, der taler imod Galschiøts argumenter. Inddel klassen i to hold, hvor det ene skal argumentere for Galschiøts påstand og de andre imod. Hvis der i stedet ønskes fokus på partiernes ideologier i forhold til de problemstillinger Galschiøt rejser kan der arbejdes med følgende færdigheds- og vidensmål Eleven kan analysere den aktuelle parlamentariske situation og partiernes indbyrdes placering Det er vigtigt, eleven har viden om politiske partier, deres grundholdninger og mærkesager Så kunne en aktivitet fx være, at eleverne inddeles i partierne og skal argumentere ud fra partiernes grundholdninger til religionerne og “os og dem” udfordringen. Her kan den aktuelle flygtningekrise inddrages. |
QRkoder findes nederst på siden |
Under besøg (eller ved brug af den digitale præsentation) Brug QR koderne til at opleve og sætte jer ind i værket. Hvorfor står der no exit, når man er inde i værket? Find citater, som underbygger Galschiøts påstande om religionernes negative påvirkning af demokratiet i Danmark. Find citater, der kan bruges som argumenter imod Galschiøts påstande om religionernes negative påvirkning af demokratiet i Danmark og tag et billede af dem, eller skriv dem ned. Efter besøg: Hvordan bygger vi bro mellem det danske demokrati og de tre religioner? Med udgangspunkt i aktiviteterne før og under besøget, kan eleverne udarbejde en ide til at bygge bro mellem de problemstillinger Galschiøt rejser, elevernes oplevelse under besøget (eller den virtuelle præsentation af værket) og de citater, de har fundet frem til. Ud fra målgruppen kan eleverne vælge forskellige formidlingsformer -et nyhedsindslag -et debatindlæg til en avis -et opslag på Facebook -kun fantasien sætter grænser
|
|
|
|
|
|
|
QR koder
-
Kompetenceområde
Politik
-
Kompetencemål
Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger
-
Færdigheds-og vidensmål
Eleven kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet
Eleven har viden om demokratiopfattelser
Det er en forudsætning, at eleverne kender til forskellige typer af demokrati og andre styreformer.
Elevernes arbejde kan med fordel gemmes og inddrages til prøven med selvvalgt problemstilling.