Forløb om kunstneren Niels Galschiøts værk "Fundamentalism"
Materialer | Aktiviteter
|
Materialer til historie, kristendomskundskab og samfundsfag. | I arbejdet med kunstværket Fundamentalism, vil et godt udgangspunkt for elevernes videre forståelse og oplevelse af kunstværket, være en viden om de 3 religioner – deres ligheder og forskelle. Hvis man besøger kunstværket uden baggrundsviden, kan man arbejde med den efterfølgende og processen vil gå fra en sanselig erkendelse til en forhåbentlig intellektuel begrundelse |
Link til filmet gennemgang af værket: https://www.facebook.com/search/top/?q=abrahams%20b%C3%B8rn%20-%20galschi%C3%B8
| Før besøg Som inspiration ligger her en lille video, Facebook link, samt nogle billeder ind, så du kan se hvad forløbet handler om. |
|
|
Virtuelt besøg ved kunstværket: Fundamentalism. https://www.facebook.com/search/top/?q=abrahams%20b%C3%B8rn%20-%20galschi%C3%B8t
| Før besøg I klassen inden værket besøget – enten fysisk eller virtuelt. Lav en Mindmap FUNDAMENTALISME: Hvad forstår vi ved fundamentalisme? Hvornår er noget fundamentalisme?
|
https://www.facebook.com/search/top/?q=abrahams%20b%C3%B8rn%20-%20galschi%C3%B8t
| Se filmen om tilblivelse af skulpturen |
Citatquiz http://www.fundamentalism.dk/quiz/dk/
| Citatleg anvendes i klassen Vælg ca 15 citater der passser til klassen. Print emojis, der passer til forskellige følelser – glad, trist, sur, vred, skuffet……… og hæng dem op i klassen. Vis emojis på en smatboard og lad eleverne lægge brikker, så de kombinerer emojis og citater. Tilslut tælles brikker – hvilke har fået flest – hvordan, hvorfor – diskuter også forskelle i klasses valg - har et citat både en glad og en vred? |
| Under besøget. Beregn gerne 1,5 time til aktiviteter ved kunstværket. Se beskrivelse af brug af QR koder. |
| Hjemme igen påbegyndes billedkunstprojektet i grupper. Når projektet er færdigt kan der evt. lægges billeder på instagram, facebook eller.... |